Till senaste kommentaren

Vad gör jag om min skärm flimrar?

Hej!
Jag har fått ett skärmfel på min bärbara dator! Halva skärmen flimrar.
Köpte den hos er ca 14 februari 2020.
Vad ska jag göra?

Kommentarer

  • Hej Ronnie!

    Tack för din fråga,

    Då ett skärmfel kan bero på flertalet olika faktorer så skulle jag vilja hänvisa dig till våran support mail som är: support@inrego.se för bäst hjälp med detta ärende.

    Skicka gärna in en filmsnutt/videoklipp på hur datorskärmen beter sig där man kan se flimrandet från datorn så ska vi hjälpa dig vidare.

    Du kan också säkerställa nedan felsökningar:
    Om din skärm flimrar, kan det bero på olika orsaker, både hårdvaru- och mjukvarurelaterade. Här är några steg du kan ta för att felsöka och åtgärda problemet:

    Mjukvarurelaterade åtgärder

    1. Uppdatera grafikkortsdrivrutiner:
    - Gå till tillverkaren av ditt grafikkorts webbplats (NVIDIA, AMD, Intel) och ladda ner de senaste drivrutinerna.
    - Installera uppdateringarna och starta om datorn.

    2. Kontrollera om några program orsakar flimret:
    - Öppna Aktivitetshanteraren (Ctrl + Shift + Esc).
    - Se om det finns några program som använder mycket resurser eller som nyligen har uppdaterats.
    - Avsluta misstänkta program och se om flimret slutar.

    3. Utför en systemåterställning:
    - Om problemet nyligen har börjat kan du prova att återställa systemet till en tidigare tidpunkt då det fungerade korrekt.
    - Sök efter "Systemåterställning" i Start-menyn och följ anvisningarna.

    4. Uppdatera operativsystemet:
    - Se till att ditt operativsystem är uppdaterat med de senaste patcharna och uppdateringarna.

    5. Felsöka i felsäkert läge:
    - Starta datorn i felsäkert läge för att se om problemet kvarstår. Om det inte gör det, kan en nyligen installerad drivrutin eller programvara vara problemet.

    Hårdvarurelaterade åtgärder

    1. Kontrollera kablar och anslutningar:
    - Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna.
    - Om du använder en extern skärm, försök att byta ut HDMI-, DisplayPort- eller VGA-kabeln mot en annan.

    2. Testa med en annan skärm:
    - Om möjligt, anslut din dator till en annan skärm.
    - Om problemet kvarstår på en annan skärm kan det vara ett problem med ditt grafikkort.

    3. Kontrollera strömförsörjningen:
    - Se till att skärmen får tillräckligt med ström.
    - Prova att ansluta skärmen till ett annat vägguttag eller använd en annan strömadapter om det är möjligt.

    4. Överhettning:
    - Kontrollera att datorn inte är överhettad. Rengör eventuellt damm från fläktar och ventilationsöppningar.
    - Använd verktyg som HWMonitor för att kontrollera temperaturerna.

    Om ingen av dessa lösningar fungerar, kontakta då vår support på support@inrego.se

    Önskar dig en trevlig dag!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.